Welke van deze 9 acties heb jij ondernomen om je website makkelijk en snel vindbaar te maken voor klanten?

door in Klantcontact
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 4800
  • 0 reacties
4800
Welke van deze 9 acties heb jij ondernomen om je website makkelijk en snel vindbaar te maken voor klanten?

Een tijdje geleden heb ik een nieuwe website voor mijn bedrijf gemaakt. Maar daarmee was ik nog niet klaar, toen begon het pas. Want je wilt door zoveel mogelijk potentiële klanten gezien worden. En omdat potentiële klanten zoekmachines gebruiken om informatie te vinden, is het belangrijk dat zoekmachines jouw website makkelijk kunnen vinden. Aangezien Google veruit de grootste zoekmachine is (Google genereert 90,62% van het zoekmachine verkeer), wil je in ieder geval door Google gevonden worden. Hoe krijg je dat voor elkaar? Ik vroeg het een SEO (Search Engine Optimization) specialist. Hij bekeek mijn website en zei: ‘voordat je mijn hulp inschakelt, zijn er een aantal acties die je eerst zelf kunt ondernemen’.


Met deze acties ben ik aan de slag gegaan. Dat vergde wat uitzoekwerk. Omdat ik weet dat je het hartstikke druk hebt, wil ik je tijd besparen door deze acties voor je op een rijtje te zetten. Ik geef aan hoe je de acties uitvoert of voeg links toe naar websites die uitleg geven. Beheert iemand anders dan jijzelf je website, bespreek dan met je beheerder of onderstaande acties zijn gedaan. Daar gaan we!


Hoe potentiële klanten je website makkelijk kunnen vinden

1. Een sitemap aanmaken
Een sitemap is een document met een overzicht van de links naar je website pagina’s. Voor zoekmachines is het een handig hulpmiddel waarmee ze pagina’s op je site gemakkelijk kunnen vinden. De eenvoudigste vorm van een sitemap is een zogenaamd XML-bestand. Dit bestand kun je op een aantal manieren aanmaken:

Is je website gebouwd met een Content Management Systeem (CMS) dan installeer je een stukje software (plugin) op je website die een sitemap voor je aanmaakt. Gebruik je bijvoorbeeld Joomla als CMS download dan een gratis Joomla sitemap plugin. Deze vind je in de categorie ‘structure & navigation’ in de subcategorie ‘sitemap’. Voor mijn website gebruik ik de gratis Xmap plugin, een alternatief is de gratis plugin OSMap.

Is Wordpress je CMS download dan deze gratis plugin.                                                                                                                    

Maakt je website geen gebruik van een CMS dan kun je zelf gratis een sitemap aanmaken.

2. Een sitemap aanmelden
Nu je sitemap gereed is moet zoekmachine Google weten dat je een sitemap hebt. Dat regel je in Google Webmaster Tools. Noteer de URL (adres) van de sitemap en log met je Google account in op Google Webmaster Tools. Wanneer je je site nog niet hebt toegevoegd aan Webmaster tools doe dit dan als eerste. Daarna is je website zichtbaar. Selecteer vervolgens je site. Selecteer in de linkerkolom de optie ‘crawlen’ en vervolgens ‘sitemaps. Daar vind je de button ‘sitemap toevoegen/testen’.

3. Je website pagina’s indexeren
Zoekmachines indexeren webpagina’s automatisch met behulp van zogenaamde robots of bots. Dit zijn programma’s die informatie van een pagina verzamelen zoals tekst en verwijzingen naar andere pagina’s. De gevonden informatie wordt opgeslagen in een gigantische database. Indexeren maakt je website makkelijker vindbaar.

Nu je een sitemap hebt kun je in Google Webmaster Tools je websitepagina’s indexeren. Login en selecteer op de homepagina je site. Daarna selecteer je in de linkerkolom de optie ‘crawlen’ en vervolgens de optie ‘fetchen als Google’. In het lege veld vul je de URL van de website pagina in die je wilt indexeren. Rechts van dit invulveld kun je kiezen voor ‘desktop’ of ‘smarthpone’. Is je website responsive, dat wil zeggen geschikt om zowel op desktops als op smartphones bekeken te worden, geef de websitepagina dan op voor beide varianten. Klik vervolgens op de button ’ophalen’. Is de actie voltooid dan klik je op de optie ‘indienen bij index’ die zojuist is verschenen. Wanneer je websitepagina’s links (verwijzingen) bevat naar andere pagina’s op je site, kies je voor de optie ‘deze URL en de bijbehorende rechtstreekse links crawlen’. De andere pagina’s waar je naartoe verwijst worden dan ook geïndexeerd. Herhaal bovenstaande voor alle website pagina’s die je wilt indexeren.

Handig om te weten: Google laat je per maand maximaal 10 pagina’s indexeren. Bedenk dus van tevoren welke pagina’s je als eerste geïndexeerd wilt hebben.

4. De Robots Metatag instellen
Met deze instelling geef je aan in hoeverre je websitepagina’s wilt uitsluiten van indexatie. Bijvoorbeeld voor het geval een websiteontwikkelaar een pagina voor je aan het maken is.

Wil je goed vindbaar zijn voor potentiële klanten, dan is het aan te raden zoveel mogelijk websitepagina’s toegankelijk te maken voor indexatie.

Gebruik je Joomla als Content Management Systeem zet dan in de Algemene Instellingen van Joomla de optie ‘Metadata instellingen’ op ‘index, follow’. Wil je een pagina of artikel uitsluiten van indexatie, dan kan dat per pagina/artikel aangegeven worden in de ‘weergave opties’.    

Maak je gebruik van Wordpress gebruik dan deze gratis plugin (dezelfde als onder actie 1: een sitemap aanmaken) om de Robots Metatag in Wordpress in te stellen.

Hier lees je meer achtergrondinformatie over de Robots Metatag.

5. Het Robots.txt bestand aanpassen
Een robots.txt bestand bevat informatie waarmee je aangeeft welke delen van je website toegankelijk zijn voor zoekmachine robots en welke je ontoegankelijk wilt maken. Zo wil je liever niet dat het deel dat gebruikt wordt om je website te beheren, door iemand anders dan de beheerder zelf te benaderen is.

Hier vind je een uitgebreide beschrijving van de functie van een robots.txt bestand en hoe je er één aanpast voor jouw website.

En dit is een voorbeeld van een robots.txt bestand voor een Joomla website. 

Nadat je het robots.txt bestand hebt gewijzigd, test het dan met de robots.txt tester in Google Webmaster Tools. Log hierop aan met je Google account en selecteer je website. Selecteer in de linkerkolom de optie ‘crawlen’ en daarna de optie ‘robots.txt-tester. Ben je klaar met testen verstuur dan met de button ‘verzenden’ de nieuwste versie van het bestand naar Google.

6. Het gebruik van headings
Wanner je een pagina met tekst schrijft voor je website, dan geef je het een titel en een type titel, oftewel de’ heading’. Er zijn verschillende headings: H1, H2, H3, H4, H5 en H6. Wanneer Google het web afstruint dan kijkt het vooral naar H1 en H2 headings. Goed gebruikmaken van deze headings draagt daarom bij aan de vindbaarheid van je website.

De H1 is de belangrijkste header. Zorg ervoor dat je hem per pagina maar één maal gebruikt. De H2 is de op één na belangrijkste heading. Je kunt deze zien als een subheading van H1. De H2 mag je meerdere keren op een pagina gebruiken. De H3 is eventueel te gebruiken als een subheading van H2. De H4, H5 en H6 gebruik je in de praktijk nauwelijks.

Hier vind je informatie over het toepassen van headings in Wordpress.


Hoe potentiële klanten snel door je website kunnen bladeren

7. Browser caching activeren
Bezoekers van je website gebruiken een internet browser zoals Mozilla Firefox om je site te bekijken. Wanneer een browser een websitepagina ziet slaat hij een kopie ervan op. Keert je websitebezoeker binnen een bepaalde periode terug naar deze pagina, dan haalt de browser snel de opgeslagen kopie op. Hij hoeft de pagina dus niet eerst opnieuw van internet te halen. Dit maakt je website sneller.

Heb je een met Joomla gebouwde website, selecteer dan in het Joomla administratie menu de menutab ‘extensies’ en dan de optie ‘pluginbeheer’. Zoek naar de plugin genaamd Systeem-Cache en zet hem aan (publiceren). Zet in de plugin de optie ‘browser caching’ op ja.  

Gebruik je Wordpress dan stel je browser caching in door gebruik te maken van Expires headers (zie actie 7 hierna). Ook als je een Joomla website hebt, stel je deze Expire headers in.

8. Expires headers instellen
Met Expires Headers geef je de tijdsduur aan dat de browser gegevens in het geheugen bewaart. Deze tijdsduur is afhankelijk van de aard van de gegevens. Deze kunnen statisch of dynamisch zijn. Statische gegevens zijn bijvoorbeeld afbeeldingen die je niet zo vaak wijzigt of de zogenaamde Javascript en CSS bestanden waarmee je website opgebouwd wordt. Daarentegen zijn pagina’s met teksten dynamischer: deze pagina’s zul je regelmatiger willen herschrijven of aanpassen.  

Expires headers staan in een bestand genaamd htaccess. Dit bestand vind je in de zogenaamde ‘root domain’ van je site. Stel dat de naam van je website www.voorbeeld.nl is, dan staat je htaccess bestand in de root domain www.voorbeeld.nl/public_html.

Kijk hier voor uitleg en een voorbeeld hoe je Expires headers instelt

P.S: let op met instellen van Expires Headers: ze kunen de werking van je website behoorlijk beïnvloeden. Maak altijd eerst een kopie van je website voor je hiermee aan de slag gaat. Overleg met je website beheerder in hoeverre deze optie voor jou van toegevoegde waarde is.

Gratis tool voor het meten van de snelheid van websitepagina's
Gtmetrix is een handige en gratis snelheidsmeter voor het laden van website pagina’s. Bovendien geeft het tips hoe je de snelheid verder kunt verbeteren. Draai het tooltje vóórdat je de Expires headers instelt. Noteer de Page Speed Grade (het laden van pagina’s) en je Yslow Grade (het herladen van pagina’s voor terugkerende bezoekers). Stel dan de Expire headers in en draai het tool nog eens. Vergelijk nu de scores met elkaar en bekijk in hoeverre je vooruitgang geboekt hebt. Volg de tips voor verbetering op.

Google Webmaster Tools heeft ook een gratis tool waarmee je de snelheid van je websitepagina’s meet. Hij bekijkt zowel de desktop als de smartphone variant van je site. Ook deze tool geeft advies hoe je de snelheid kunt opvoeren.

Log met je Google account aan op Google Webmaster Tools en selecteer op de startpagina je website. Selecteer in de linkerkolom de optie ‘andere bronnen’ en dan de optie ‘Page Speed Insights’. Geef het adres (URL) van je website op en klik op de button ‘analyseren’. De tool doet de rest!

9. Website afbeeldingen comprimeren
De grootte van de afbeeldingen op je website is van invloed op de snelheid waarmee pagina’s opgehaald worden door een browser. Hoe groter en scherper de afbeelding, hoe langer het laden zal duren. Dit zijn een aantal handigheidjes om de laadtijd flink te verkorten:

  • Beperk de grootte van een afbeelding tot 80-100Kb (Kilobytes). Dat doe je door bij het opslaan van een afbeelding de comprimeerfunctie te gebruiken.
  • De scherpte van een afbeelding wordt weergegeven in dpi (dots per inch). Hoe groter het aantal dpi hoe scherper de afbeelding. Voor website afbeeldingen volstaat 72 dpi.    
  • Beperk de grootte (lengte en breedte) van de afbeelding zoveel mogelijk.

Een handig en gratis tooltje om je afbeeldingen te comprimeren en aan te passen is Irfanview. Start het tool en open een afbeelding. Selecteer op de menubalk de optie ‘image’ en dan de optie ‘resize/resample’. In de linkerkolom staat onderin ‘DPI’. Vul hier het getal 72 in. Vink erboven het hokje ‘preserve aspect ratio’ aan. Dan blijven de verhoudingen van je foto gehandhaafd als je wijzigingen doorvoert. In de rechterkolom bovenin zie je de optie ‘some standard dimensions (pixels)’. Hier wijzig je de breedte en hoogte van de foto. Voor mijn website gebruik ik meestal één van de twee kleinste varianten. Klik onderin op OK. Selecteer op de menubalk de optie ‘file’ en dan de optie ‘’ save as’. Er verschijnt nu een venstertje met bovenin een schuifbalk waarmee je het comprimeer percentage instelt. Sla de afbeelding op en kijk hoeveel Kb de afbeelding geworden is (80-100Kb is wat we willen). Is dat niet het geval, open dan de afbeelding en verschuif de balk. Hoe lager je het percentage instelt hoe kleiner de afbeelding wordt. Dit is een beetje uitproberen totdat je de goede grootte te pakken hebt.     

P.S: wanneer je het tooltje geïnstalleerd hebt verschijnt het logo ervan naast de afbeeldingen die op je PC staan opgeslagen, en ook naast afbeeldingen in emails die je ontvangt. Zelf vind ik dat best irritant, dus na gebruik verwijder ik het tooltje van mijn PC.


Wow, dat was een klus! Ik hoop van harte dat deze acties je helpen je website nóg makkelijker en sneller vindbaar te maken voor potentiële klanten. Ik ben nieuwsgierig naar jouw bevindingen hierover. Laat het me weten in het reactieveld hieronder!

Reacties

  • Er zijn nog geen reacties gegeven. Wees de eerste die een reactie geeft

Geef hier je reactie

Gast dinsdag, 23 oktober 2018